להבין את האחר

בספרה "מצעד האיוולת", ברברה טוכמן מתאר החלטות מנהיגים שהתקבלו מתוך איוולתנגד האינטרסים שלהם עצמםהיא הגדירה האיוולת בציטוט מאפלטון: "כשהנשמה סותרת את נקודת המבטאו ידעאו חכמהכל אלה הם חוקי טבעאני קורא לכך איוולת

הקטע האחרון שהיא נותנת כדוגמה למצעד האיוולת הוא הסרוב להפסיק את מלחמת וייטנאםאך מצעד האיוולת נמשך עד היום

יהיה מי שיטען כי מדיניותן המזרח תיכונית של נשיא ארה"ב אובמההייתה הפגנה של מצעד האיוולתהיא גרמה ל "האביב הערביוסימנה את ירידת כוחה של ארה"ב בעולםאיוולת זו הייתה אחת הגורמים שאפשרו את מלחמת החרמה שיעית סוניתואולי אף הציתה את ההתנגשות בין תרבות מערב והתרבות המוסלמית

יהיו שיטענו כי אנגלה מרקלקנצלרית גרמניהקרבה את הסוף של אירופה הנוצריתבעקבות ההזמנה שלה למיליוני פליטים מוסלמים להיכנס לאירופה

אנחנו יכולים לטעון כי גם לנו בישראל יש חלק במצעד איוולת מתוצרת העצמית משלנוהסכם אוסלו הביא את האויב המובס ארגון הפתחאל לב ארצנו וכך הביא למותם של אלפי חיי ישראליםואולי גרם נזק בלתי הפיך לאפשרות של פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני
אנחנו צריכים לשאול מה גורם למנהיגים להתעלם מלוגיקה ולפעול נגד האינטרסים שלהםברור שזה לא חוסר ידע של המנהיגים המודרניים שגורם להם להצטרף למצעד האיוולתיש להם את מסד הנתונים הגדול ביותר אי פעם האינטרנט ולצדם עומדים לגיונות של אנשי המודיעין שתפקידם למצוא מידעלמרות זאתהמצעד המטופש הזה ממשיך
ככל הנראהמידעואפילו אינטליגנציהלא עוזרים במניעת הנטיה הזו של מנהיגים לצעוד ב 'מצעד האיוולת'
התשובה היא כי לכל ההחלטות המטופשות האלה יש מכנה משותף אחדחוסר היכולת של מנהיגים אלה לחזות איך אנשים של קבוצה תרבותית שונה יגיבומנהיגים שונים הפגינו שוב ושוב חוסר הבנה זהלמרבה הצער חוסר הבנה כזה אצל מנהיגיםמוביל לאסון לעיתים קרובות
בספר זה אני טוען כי לכולנולא רק למנהיגים שלנויש הבנה מוגבלת של התנהגות האדם האחרחשוב מאוד לכולם להבין איך אנשים אחרים מבינים אירועים וכיצד הם מגיבים אליהםלמרבה הצערזו לא משימה קלההפילוסוףעמנואל לוינסציין כי פניו של האחר הם תמיד מה שאני לאולכן הם תמיד חידה
אנחנו יודעים מעט מאוד על האופן שבו המוח שלנו עובדפחות מכלום על מה שקורה במוחו של אדם אחר ההתעניינות שלי באיזו מידה אנו מבינים את האדם האחרהתעוררה כאשר ראיתי שהחברים האינטליגנטיים שלי לא יכולים להבין איך מישהו כמונינשאר נאמן לרעיונות שהם תופשים כמופרכים לחלוטיןאינם מבוססים על עובדות וחסרי היגיוןכמובןגם אני תוהה לפעמים איך אנשים נבונים כמותםיכולים לשגות באשליות שאינן מבוססות בבירור על ההיגיון והעובדות.
ברור שיש היבט כלשהו מעבר להיגיון של אנשים הקובע את דרך החשיבה שלנואדם יכול להיות בטוח שיש לו את הרעיונות הנכונים בעוד אדם אחר שוגהואילו אחרים יחשבו כך בדיוק על אותו אדם.

לפני שאנו מנסים להבין את האחר עלינו להכיר בכך שיש שוני גדול מאד בין בני אדם ובייחוד אם אלו באים מרקע תרבותי שונהברור לכל אדם שיש הבדל בין גבר לאישהבין אדם רזה לשמןגבוה ונמוךיש גם הבדל בשאיפות ובצורת המחשבה של אנשים שוניםאך כמו שהבחין הפילוסוף עמנואל לווינס, עבורנו אנשים אחרים הם - 'הפנים של האחר', ולכן הם מסתורין ושאלה

אני מזמין אתכם למסע חקר בנבכי אותה טרטוריה מסתורית ובלתי ידועה – 'הפנים של האחר', בתקווה שבסופו של המסע נבין מעט יותר איך אנשים אחרים חושבים ומגיבים

לפני שיוצאים למסע כזהחייבים לפתוח את הראש לבחינה מחודשת של מוסכמות הנטועות בכל אחד מאתנוזו לא תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושיתשמוסכמות שהיו מובנות מאליהן לכל אחדמתבררות כלא נכונותאתם הרי לא מאמינים באמת שהארץ שטוחה ושהשמש והכוכבים מסתובבים סביבה

חלק מההנחות שנפגוש במסע זהיראו לכם מופרכות לא פחות מאשר נראו טענות אלולאנשים שחיו לפני קופרניקוסלהם היה ברור שהארץ שטוחה ושהשמש והכוכבים סבים סביבהכל אחד הבין אזשאנשים לא יכולים לעמוד הפוך ולא ליפול לחלללכן העולם אינו יכול להיות כדוריכל אחד ראה במו עיניו שהשמש והירח סובבים את הארץ העומדת במנוחה במרכזרק הטרדן הזה גלילאו חזר ואמר: “בכל זאת נוע תנוע”.אבל הוא צדק!

בספר זה ניסיתי לתת כלים שיעזרו להבין איך אדם אחר 'שאינו אני', חושב ומתנהג.

מאחר ואנשים מתנהגים ומחליטים החלטות בעיקר לפי הצורה בה הם מרגישיםחייבים להבין איזה רגשות יופעלו אצל 'האחר'. בהמשך אני מניח שהרגשות הם חלק לא מבוטל בדרך בה אדם חושב ולכן כדי להבין את 'האחרחייבים להבין מה מעורר בו רגשות שיביאו אותו לחשוב ולהגיב בדרך מסוימת.

מדענים שוקדים במעבדות ומנסים למפות את המוחולהבין איזה תאים במוח אחראים לפונקציות השונות שהוא מבצעאך גם אם נדע בדיוק איך כל הסינופטיות במוח מופעלות בזמן ביצוע מטלהעדיין לא נוכל להעריך מה 'האחרמרגיש ואיך הוא יפעלעיקר המאמץ המחקרי של המדענים הוא להבין איך המוח בנוי ואיך הוא מעבד את הנתונים שמתקבלים מהחושיםזה ידע חשוב כדי להבין אדםאך חשובה לא פחות האינפורמציה שנאגרת במוחוההשפעה ההדדית של החברה והאדם שנמצא בתוכה והתרבות המכתיבה את סולם הערכים לפיה אדם מתנהג.

המדענים חוקרים איך המוח עובדהגישה בספר זה שונהכדי להבין את 'האחר', נבדוק למה המוח פועל כך ולא אחרתנסיק זאת מתוך הבחינה של אופי המטלות עבורן המוח התפתח בשנים רבות של אבולוציהנבדוק גם מה משפיע על המחשבה והפעולה של האדם כי האדם אינו מנותק מהחברה בה הוא חי.

אני תקווה שלאחר שתקראו ספר זה תדעו מה צריך ללמוד על האדם והחברה אליה הוא שייך ולמה לשים לב כדי להעריך איך אדם מרגיש ופועל.

בפרק ראשון נבדוק את המנגנונים הבסיסיים של פעולת המחשבה והתגובות של מוח האדםכדי להבין איך אדם מרגיש ומגיב.
בפרק שני נציג את ההשפעה שיש לחברה על המחשבות והתגובות של האדם החי בתוכה.
בפרק שלישי נבדוק איך להבין חברה אנושיתהבנת החברה חשובה לשקלול השפעתה על האדם החי בתוכה.
החלק האחרון בספר הוא סיכום הדרך להבין את האחר.

למרות שהתובנות המופיעות בספר מבוססות על מחקרים עדכנייםנמנעתי מלציין את המקורות.

שתי סיבות לכך

הסיבה הראשונה היא שאיני רוצה לפגוע בקריאה השוטפת של הספר

הסיבה השניה היא שבמאה העשרים ואחת אין טעם לקרוא את המאמרים והספרים העיוניים בהם מוצגים המחקריםקשה למצוא ולרכוש אותםלפעמים נמצא שהם התיישנו וכדאי לקרוא את המחקרים החדשים באותו נושאאפשר למצוא באינטרנט כל מחקר בכל נושא על ידי חיפוש לפי הנושא בלבדלאלו שחשוב להם לקרוא את המחקרים המקוריים הזכרתי פה ושם את שמות החוקריםחיפוש לפי השם יתן את המחקר הספציפי

למה חשוב להבין את האחר

הקושי להבין את האחר

איך אני מעז לכתוב ספר מדעי

טעימה של הגורמים השונים בהבנת 'האחר'

הנחות יסוד


No comments: