למה חשוב להבין את האחר

לדעתי, יש חשיבות עצומה להבין את 'האחר'. הבנה כזו תנחה אותנו בהתנהלות נכונה. אדם נבון מנסה להעריך את תגובת אנשים אחרים ולהתחשב בהם, כאשר הוא מחליט על דרך פעולה. למעשה, אנשים עושים כל הזמן הערכות כאלו במודע או בתת מודע, באופן רציונלי או ברגש. בחורה עושה הערכה רגשית כאשר היא פוגשת בחור. חשוב לה להבין מה הבחור – 'האחר' מרגיש כלפיה. איש שיווק מעריך תגובת מגזר הצרכנים למוצר חדש. פוליטיקאי חייב להעריך תגובות קהל בוחרים – 'שאינו הוא' לנאום שהוא שוקד על ניסוחו. כל אלו הערכות שעושה כל אחד מאתנו יום, יום. המכנה המשותף לכל ההערכות האלו הוא הצורך להבין איך 'האחר שאינו הוא' חושב, מרגיש ומגיב. כולם מרגישים את הצורך לפצח את 'המסתורין והשאלה' שהפילוסוף עמנואל לווינס ניסח בצורה כל כך יפה. הבנה של אנשים אחרים מאפשרת להעריך את ההתנהגות הצפויה שלהם

הערכה זו כל כך חשובה לתפקוד שלנו, שהטבע בחכמת האבולוציה רבת השנים, צייד אותנו במגוון של כלים לבצוע הערכות כאלו. כלים ישירים וכלים עקיפים, כלים שאנו נולדים עימם, וכלים נרכשים

כלים ישירים כמו קריאה מתוחכמת של הבעות הפנים ושפת הגוף, משמשים אותנו כמכונת אמת ומאפשרים לנו לגלות את שחושב וחש 'האחר' העומד מולנו. כלים עקיפים כמו תחושות בטן, או הסתמכות על סטראוטיפים שנבנו במוחנו, מאפשרים לנו להעריך את 'האחר' במהירות

דוגמה של כלים ישירים היא היכולת של תינוקות לזהות פנים, כך שהם מזהים מיד את האם המניקה. דוגמה לכלים הנרכשים עם הניסיון, היא הזיהוי המיידי של מטוס אויב על ידי טייס הקרב

לצערנו, כלים אלו לא מספיק יעילים כדי להבין אחרים שאינם נמצאים באותה קבוצה תרבותית שלנו או אנשים שאינם קרובים אלינו פיזית. הילארי קלינטון לא הצליחה להעריך נכונה את המוסלמי 'האחר' השונה מאוד ממנה

לדעת הפילוסוף עמנואל לווינס חשוב להבין את 'האחר': ההכרה באחר היא יסוד האחריות. כשאתה מכיר בצורך לקבל את 'האחר', אתה יוצר סוג של אחריות כלפיו, כלפי זכויותיו. זה הרגע שבו מתחולל תהליך תודעתי ומוסרי עמוק. אחריות היא הבסיס לקיומה של אנושיות מוסרית פעילה. השתתת השיח החינוכי על יסודות של אחריות לזולת ולעצמי היא בשורה עמוקה ומשמעותית

אני רואה בתובנה זו של הפילוסוף גם אזהרה מסכנה גדולה האורבת לאדם שמנסה להבין את 'האחר'. בכל מי שישיג מידה גדושה מידי של הבנת האחר, עלול להתחולל תהליך תודעתי, שבסופו הוא יכול לאבד את עצמיותו ולעבור למחנה 'האחר'. אפשר להבחין בתהליך כזה שעובר על ליברלים קיצוניים שמוכנים להילחם לצד קבוצות תרבותיות זרות, נגד הקבוצה התרבותית שלהם עצמם

ראו הוזהרתם! כאשר עומד אדם סובלני לקבל את 'האחר' מול אדם פנאטי חסר פשרות, לעתים קרובות הפנאט, הוא זה המצליח להעביר אותו על דעתו

No comments: