'הפנים של האחר הם תמיד "מה שלא אני" ולכן, הם תמיד מסתורין ושאלה.' אומר הפילוסוף עמנואל לווינס. פילוסופים רבים הכירו בכך שתמונת המציאות שונה מאדם לאדם וקשה לאדם להבין מה רואה אדם אחר כאשר הם בוחנים אותה מציאות.
מחקרים מודרנים מצאו שהמוח מעוות את תמונת המציאות המגיעה להכרה. "למוח האדם יש ראש משלו" מסבירה הפסיכולוגית קורדליה פיין בספרה. מוח האדם התפתח באבולציה רבת שנים ליצירת תמונת עולם שעוזרת לאדם לשרוד. מסיבות שונות, כמו למשל הצורך להגיע להחלטות מהירות, המוח מסנן את המידע המגיע אליו מהחושים ובונה על סמך עובדות מסוננות ועל בסיס נתונים שעיקרו 'מערכת סטראוטיפים שנלמדו מסביבתו התרבותית ומנסיונו האישי' , תמונה המאפשרת לו להסיק מסקנות. למערכת כזו קוראים בקיצור 'השקפת עולם' מבוססת תרבות.
הצרה היא שלאנשים מתרבויות שונות, בסיס נתונים שונה, ומערכת סינון שונה במוחם.
כדי להבין את 'האחר' חייבים להכיר את הסביבה התרבותית שלו שקובעת את תמונת המציאות שהוא רואה ואת סולם הערכים שלפיהם הוא פועל.
באתר זה אני מנסה להציג תיאוריה של פילוסופיה התרבותית כאשר אני משתמש בצורות בטוי שונות.
בהנחה שהאדם הוא בעצם מוחו, התיאוריה מתבססת על אבולוציה של מוח האדם.
הטענה שלי היא שקיימת באדם דואליות: הוא פועל כפרט עצמאי, אך הוא פועל גם כאבר השייך לגוף גדול המונה פרטים רבים – החברה. דואליות כזו קיימת גם בלא מעט חיים אחרים – הדבר בולט למשל אצל הנמלים.
לכן אי אפשר להבין התנהגות אדם כאשר בוחנים אותו כפרט בודד בלבד.
אנשים מתנהגים באופן שונה ובצורה אחידה בהיותם בקבוצה, כך שאפשר לראות את 'הקבוצה' כגוף אורגני אחד. זה לא כל כך חשוב אם השנוי הזה בהתנהגות נובע מהשפעות פסיכולוגיות או שהוא מוטבע בגנים. חשוב להבין את התרבות הקבוצתית של 'האחר' ועד כמה היא קובעת את התנהגותו.
הדיון בפילוסופיה תרבותית מחולק לנושאים הבאים (אפשר לתקתק כל נושא כדי לקרוא):
פילוסופיה תרבותית מוצגת גם בספרים העלילתיים שבאתר.
הספר "האיש שלא רצה להיות כבשה" מתאר בצורה אלגורית איך אדם מתנתק מהסביבה התרבותית שלו ובונה לו השקפת עולם בכוח המחשבה העצמאית שלו.
הספרים ב "חמש חומשי התרבות" מתארים סיפור התפתחות תרבות שתהיה לטעמי, ומבוססים על דמויות היסטוריות של אישים מהעבר ומהעתיד.
בקובץ המאמרים, בפרק 'תרבות' מאמרים הבוחנים אספקטים שונים של התרבות.
כל אמצעי הבטוי האחרים באתר הם נסיונות אומנותיים כגלויי תרבות.
No comments:
Post a Comment