השפה כראי לנפש האדם

"דיבור וכתיבה, השפה, שלפי הפילולוג הוא 'מותר האדם מהבהמה' האם שפות אנושיות שונות כל כך משפות מוחשב? כן יש הבדלים הנובעים ממבנה שונה ומצרכים שונים.
שפות אנושיות דרושות לתקשורת בין אנשים להעברת רעיונות. לעומתן שפות מוחשב דרושות כהוראות למחשב מה לעשות. לכן יש הבדל במטרות בין שפה אנושית לשפת מוחשב, אך יש גם הקבלות רבות. להלן תאור השפה האנושית במונחי מחשבים:
הדיבור האנושי מיועד לתקשורת on-line
הכתב האנושי מיועד לתקשורת store and forward
שפת מוחשב מודרנית מוחקה את השפה האנושית בכך שהיא מתייחסת לאובייקטים - objects (שמות עצם) שיש להם תכונות - attributes (שמות תואר) ויש ביניהם זיקה "משפחתית" כלומר הם מאורגנים בקבוצות (משפחות) עם היררכיה משפחתית. את מרכיב הפעולה הנדרשת (שמות פועל) נותנות- commands "פקודות" שפת המחשב.
למחשב קל יותר לכתוב מאשר לדבר (הפוך מבני האדם) בעיקר משום שהכתיבה מוגדרת יותר מהדיבור אך גם בגלל שהכתיבה מבוססת על מספר מצומצם של סימנים (אותיות) ואילו הדיבור משתמש בצרוף צלילים גדול בגלל היכולת לשנות את משכם, קצבם, עוצמתם היחסית, ותדירותם (כולל צרופי תדירויות המשנים הרמוניות ויכולים לספק אינפורמציה רבה יותר).
הניסיון של הוגי הדעות מהמאות ה- 17 וה- 18 (מופראטי למשל) לגלות אפשרות לשפה כללית לאנושות יכול להיבחן בקלות רבה יותר בניסיון לשפה כללית למחשבים. כאן אין את הקושי למצא קבוצת "ילדים" שאינו מושפע מהסביבה ושאינם יודעים שום שפה כדי לחקור אפשרות זו.
במשך השנים נעשו נסיונות לשפה כללית (למשל C או Java). מחשבים שהם מעשה ידי אדם ופחות שונים זה מזה (וגם פחות מורכבים) מבני האדם, יכולים להיות מושא מחקר כזה של הפילולוגים. "
לבעיה של זהות המחשבה האנושית יש השלכות מעשיות ממשיות. האם הערבים שמסביבנו רואים את המציאות כפי שאנו רואים אותה? או אולי לערבים "מנטליות" שונה (עדיין אין בקביעה כזו לתת שיפוט איזו מנטליות עדיפה).

"נכון אין לדעתי הבדל עקרוני, אך יש הבדל גדול ביכולת ובאיכות, וזה עושה את ההבדל.


No comments: