יצאתי עם חנה וחברי הקרובים משערי הארץ המובטחת להקים ארץ משלנו.
הבנתי שטוב לשאוף למילוי כל המאוויים אך כאשר אלו מתמלאים, אין למה לשאוף.
הסקרנות והספקנות אלו התכונות החשובות. הראשונה מעוררת את הרצון לחקור והשנייה מסננת את הדעות במסננת המחשבה העצמית.
אלו הן התכונות המאפשרות הצבת אתגרים נוספים כל פעם שנדמה שהכול הושג. בלי סקרנות אין אתגרים, ובלי אתגרים אין חיים.
אפשר למצוא סימוכין במציאות לכל אידאולוגיה, לכל פילוסופית חיים. אני בניתי ובונה עד היום את פילוסופית החיים שלי.
האם כך אתה?
אתה מוזמן לנסות.
עם זאת אין ללקות בקיצוניות.
אדם, כדי שיהיה 'מותר מין הבהמה' חייב לחקור ולהטיל ספק, אך עליו לעשות זאת במידה ובמסגרת ראויה, אחרת הוא יתנגש בסביבתו לדאבון כל הצדדים.
ספקות חיוניים לבחינה מחודשת של הסדר הקיים, אך אם אנו הורסים בספקות שלנו כל מסגרת חיים - מה השגנו בכך? תוהו ובוהו.
חייב אדם לחיות בתוך מסגרת ערכים. אם אין הוא יכול לבנות לעצמו את מסגרת הערכים עצמאית שגם הוא וגם אחרים יוכלו לחיות איתו, טוב שיקבל לפחות מסגרת תרבותית קיימת זו או אחרת.
למדתי שגן עדן אינו המקום הטוב ביותר לאדם. גן עדן מממש את האידאל של שלום ושלווה האידאל של הכבשים.
מה אני דורש מהחיים? האם חכמה? - למה תביא אותי החכמה? האם אושר? כל מסומם, אידיוט ואפילו כלב שעשועים מוזן היטב מאושר. האם אני רוצה להיות כלב, כבשה חסרת דעת מאושרת האם אתה רוצה להיות כבשה?
מתברר לי שאושר אינו שאיפת חיי.
חופש!, חירות על כל היבטיה היא ערך חשוב לי יותר.
חשוב לי חופש כלכלי, שיאפשר לי לעסוק במה שאני אוהב.
חשוב לי חופש חברתי שתמיכת המשפחה והחברים מאפשר לי.
חשוב לי חופש הדיבור על כל היבטיו, שלא יגביל את יכולתי להביע את דעתי.
אך מכל סוגי החירות חופש המחשבה הוא החשוב ביותר.
אם אני חייב לשלם בחסרון של הביטחון שנותנת מסורת של מסגרות חברתיות נוקשות, אני מוכן לשלם זאת.
איני מטיף לפילוסופית חיים זו. פשוט זו פילוסופית החיים שלי.פילוסופית חיים שנרכשה בעמל רב כפי שסיפרתי זה עתה.
אדם אחר יכול לחשוב אחרת, אך אל לו להיות כבש בעדר. עליו להגיע למסקנות בכוחות עצמו.
הארץ המובטחת – גן העדן הארצי, נראית שונה לכל אדם לפי פילוסופית החיים שבנה לעצמו.
באשר לי, גן עדן של תענוגות כפי שהוא מתואר וכפי שרבים שואפים אליו, הוא בעצם משעמם. וכי מה עושים בגן עדן של היהודים? יושבים ואוכלים בשר לוויתן? ומשננים בפעם המי יודע כמה את התורה? ובגן עדן של המוסלמים מבלים עם בתולות חסרות דעת? גם גן עדן החילוני בעולם הזה שבעיקרו הוא צבירת כסף, ונדידה מבר אחד למשנהו תוך ספיגת מוזיקה רועשת המפוצצת את הראש שסובל בבוקר שלאחרי עוד יותר מחמת הסביאה. גם גן עדן זה לא נראה לי.
לי גן עדן הוא חקירה וגלוי מתמשכים. שימוש במחשבה חופשית ויצירה.
עבורי אדם בעל מחשבה עצמית עדיף על המאמין, ללא מחשבה עצמית, באמונה דתית או בכל אמונה אחרת.
רק אנשים בעלי מחשבה עצמית תורמים לפתוח האנושות ומביאים אותה למצב בו אפשר להתגאות בפתגם 'מותר האדם מהבהמה'.
כל אחד מהשאר הוא רק אחד מהעדר. 'הוא נראה כבן אדם, הולך ומדבר כבן אדם, אפילו מרגיש כבן אדם', אך בשונה מהברווז שבפתגם, הוא אינו בן אדם באמת.
אדם כזה הוא כמו כבשה ההולכת ועושה כל מה שעושה העדר שמסביבה.
ואני מסרב להיות כבשה.
Now, reader, I have told my dream to thee;
See if thou canst interpret it to me,
Or to thyself, or neighbour; but take heed
Of misinterpreting; for that, instead
Of doing good, will but thyself abuse:
By misinterpreting, evil ensues.
Take heed, also, that thou be not extreme,
In playing with the outside of my dream:
Nor let my figure or similitude
Put thee into a laughter or a feud.
Leave this for boys and fools; but as for thee,
Do thou the substance of my matter see.
Put by the curtains, look within my veil,
Turn up my metaphors, and do not fail,
There, if thou seekest them, such things to find,
As will be helpful to an honest mind.
What of my dross thou findest there, be bold
To throw away, but yet preserve the gold;
What if my gold be wrapped up in ore? --
None throws away the apple for the core.
But if thou shalt cast all away as vain,
I know not but 'twill make me dream again.
קורא יקר, לך סיפרתי את זה החלום;
בתקווה שאותו תפרש לי עד תום,
לי או לך, או אולי לשכנך; שים לב לאזהרה:
אם לא תפרש אותו נכון; אתה עלול לגרום רק רע,
במקום להיטיב, לכול וגם לעצמך תגרום עוולה:
כן, פירוש שגוי, רשע מצמיח, וממנו זדון ינבע.
עוד הזהר, מסיפור חלומי לקיצוניות לא לנטות,
וממסגרת הסיפור מסקנות שטחיות כאן לטוות:
אל תיתן לדימויים בהם השתמשתי להסבר
להטעותך ללעוג, או לעוות למשהו אחר.
הנח זאת לילדים ושוטים; אך באשר לך,
נא התייחס אל המהות ואל התוכן בברכה.
הרם את המסך, הבט אל מעבר לצעיף,
פרק את הדימוי, וצחצוחי הלשון תעיף,
כאן, אם אותם תחפש, רעיונות לרוב תמצא,
שמוח, אם הוא מוכן וישר, ימצא בהם עזרה.
גם אם סיגים בספרי כאן תאתר, היה אמיץ וזכור
אותם לזרוק אפשר, אך את הזהב כדאי לשמור;
אז מה אם הזהב בעופרה רבה עוטפים?--
את התפוח לא זורקים רק בגלל הגלעינים.
אך אם תחליט לזרוק הכול כי אין לו ערך ומקום,
לא תשאיר לי כל ברירה אלא שוב לחזור לחלום.
The Pilgrim's Progress
John Bunyan
No comments:
Post a Comment