הזקנים הצעירים


מובילי התרבות המערבית הנוהגת בישראל, מתייחסים לאנשים מבוגרים בגילם בצורה טיפשית ומקוממת. התרבות היא תרבות הצעירים, שבעיקרה מתעלמת מה 'זקנים' או במקרה הטוב 'מרחמת' עליהם בצורה מתנשאת. הזקנים בעיני מובילי התרבות בתקשורת הם תמיד עניים, חולים, ומכוערים. התייחסות זו טיפשית כי ה 'זקנים':
הם פחות זקנים מאלו שהיו באותו גיל בעבר בגלל הארכת תוחלת החיים.
הם פחות עניים – למעשה עיקר העושר של החברה מצוי בידי מי שנחשבים לזקנים. הזקנים של היום צברו נכסים והכנסות מצד אחד והשתחררו מהתחייבויות כספיות המעיקות על הצעירים. הסתכלו לצדדים ותראו כמה הורים מממנים את ילדיהם, לעומת צעירים המממנים את הוריהם.
הם פחות חולים – כי יחד עם הארכת תוחלת החיים, הטכנולוגיה והשיפור ברמת החיים גרמו גם לאיכות חיים של אנשים בני 50 עד 70 ויותר, שאחד המרכיבים שלה היא בריאות שאינה נופלת מבריאות צעירים מהם.
הם גם יפים יותר מאנשים שהיו באותו גיל בעבר, בעיקר בגלל איכות חייהם אך גם בגלל תעשיית היופי, והמודעות לחשיבות המראה החיצוני – למעשה לפעמים קשה להבדיל בין אישה בת 50 לנערה שגילה מוחצית ויעידו השחקניות 'הזקנות' בנות 50 שעדיין הן סמל סקס.
אפילו ארגוני זקנים נגררו לטעות זו והם מיצגים ונלחמים רק עבור הזקנים העונים לתדמית שטבעו מובילי התרבות – חסרי ישע, חולים ועניים ועל ידי כך מקבעים עוד יותר את אותה תדמית השגויה ומותירים את האוכלוסייה הלא קטנה של 'זקנים – צעירים' ללא קול.
אם תיעשה פעם ספירה של גודל האוכלוסייה של אנשים מבוססים בגילים שבין 50 ל 70 – כלומר אוכלוסיה זקנה במונחי מובילי התרבות יתברר שפלח זה גדול, עשיר יותר ובריא לא פחות מאוכלוסיית הצעירים בני העשרה עד 50.
אם זה המצב, מדוע אם כן הפרסומות שאמורות לשכנע לקנות מוצרים, אינן פונות אל מגזר עשיר, ופנוי זה?
מדוע קובעי האופנה פונים רק לצעירים ומתעלמים ממגזר זה? מדוע שוטפים את מוחנו בניסיון לשכנע אותנו שהיופי טמון בפרגית צנומה, שטוחה וצבועה? איפה היופי הבשל של אישה מלאה, או גבר מכסיף עם קמטי חכמה?
זה לא רק מקומם זה טפשי! שוק מגזר ההורים 'הזקנים הצעירים' גדול לאין שעור משוק הנערות התלויות בכספי הוריהן.
אם הרווח הכספי הוא המניע את החברות המסחריות טפשי להתעלם משוק הגמלאים המבוססים בני 60 ומעלה.
'הזקנים הצעירים' מהווים את המגזר הגדול ביותר, בעל הידע הניסיון והאמצעים.
המגזר הזה עוד הולך וגדל הן בגלל רבים היוצאים לגמלאות בגיל צעיר יותר והן בגלל הארכת תוחלת ואיכות החיים.
גם הצעירים של היום יתווספו בקרוב למגזר זה. למה הם מתעלמים ממנו?
הצעיר אומר לזקן "אנחנו הצעירים לא מתייחסים אליכם כי אתם לא חיים בעולם שלנו. בדור שלכם לא היו מחשבים, לא טלפונים סלולריים, ולא אינטרנט. "
עונה הזקן: " נכון, לא היו לנו כל הדברים האלו, לכן המצאנו אותם עבורכם. מה אתם ממציאים עבור הדורות הבאים?"
התרבות המערבית היא תרבות הצעירים, שבעיקרה מתעלמת מה 'זקנים' או במקרה הטוב 'מרחמת' עליהם בצורה מתנשאת. הזקנים בעיני מובילי התרבות בתקשורת הם תמיד חולים, עניים, ומכוערים.
התייחסות זו טיפשית כי ל 'זקנים' :
  • יש שנים רבות של תיפקוד עצמאי בשל תוחלת החיים המתארכת ובמקביל שיפור באיכות החיים, ולכן אינם עונים על התדמית של חולים חסרי ישע.
  • יש רכוש שצברו במהלך חייהם ולכן הם פחות עניים מהצעירים – למעשה עיקר העושר של החברה מצוי בידי מי שנחשבים לזקנים. יותר 'זקנים' תומכים בילדיהם מאשר ילדים התומכים בהוריהם.
  • יש יופי שמתעלמים ממנו בגלל שטיפת מוח של תעשית האופנה והפרסום. פנים מוחורצים בקמטי הזמן מעניינים יותר, ולכן יפים יותר, מהפנים הסתמיים של נערות הדומות אחת לרעותה כשתי טיפות מים. מה עוד שאיכות החיים והמודעות לחשיבות המראה החיצוני, תוך שימוש בתעשית היופי מקשים להבדיל בין אישה בת 50 לנערה שגילה מוחצית. יעידו על כך שחקניות 'זקנות' בנות 50 שעדיין הן סמל סקס.
ארגוני זקנים נגררו להגדרה סטראוטיפית של 'הזקנים' והם מיצגים ונלחמים רק עבור הזקנים העונים לתדמית שטבעו מובילי התרבות – זקנים חסרי ישע, חולים ועניים ועל ידי כך מקבעים עוד יותר את אותה תדמית שגויה ומותירים את האוכלוסייה הלא קטנה של 'זקנים – צעירים' ללא קול.
אם תיעשה פעם ספירה של גודל האוכלוסייה של אנשים מבוססים בגילים שבין 40 ל 70 – כלומר אוכלוסיה 'זקנה' במונחי מובילי התרבות, יתברר שפלח זה גדול, עשיר ובריא לא פחות מאוכלוסיית הצעירים בני העשרה עד 40.
אם זה המצב, מדוע אם כן הפרסומות שאמורות לשכנע לקנות מוצרים, אינן פונות אל מגזר עשיר, ופנוי זה?
מדוע קובעי האופנה פונים רק לצעירים ומתעלמים ממגזר זה? מדוע שוטפים את מוחנו בניסיון לשכנע אותנו שהיופי טמון בפרגית צנומה, שטוחה וצבועה? איפה היופי הבשל של אישה מלאה, או גבר מכסיף עם קמטי חכמה?
זה לא רק מקומם זה טפשי! שוק מגזר ההורים 'הזקנים הצעירים' גדול לאין שעור משוק הנערות התלויות בכספי הוריהן.
אם הרווח הכספי הוא המניע את החברות המסחריות טפשי להתעלם משוק הגמלאים המבוססים בני 60 ומעלה.
'הזקנים הצעירים' מהווים את המגזר הגדול ביותר, בעל הידע, הניסיון והאמצעים. מגזר אנשים שזמנם פנוי לאחר שהם התבססו והשתחררו מעול עבודה, גידול ילדים ושירות מילואים.
המגזר הזה עוד הולך וגדל, בגלל הארכת תוחלת ואיכות החיים מצד אחד וכניסת אנשים צעירים יותר לקטגורית המגזר מצד שני. אם בעבר הלא רחוק היו בני 65 נחשבים לזקנים בעלי תוחלת חיים עצמאיים של 5 שנים, היום אנשים צעירים בהרבה (אנשים מעל גיל 40 מתקשים למצוא עבודה בגלל גילם) נכנסים לקטגוריה של מגזר הזקנים ותוחלת החיים העצמאיים שלהם מתארכת למעלה מגיל 80.

למרבה האירוניה הצעירים של היום, המטפחים באיולתם את עליונות הצעיר על הסטראוטיפ של 'זקן חסר ישע', יתווספו גם הם בקרוב למגזר זה.

המגזר הנשי המאורגן בארגונים פמיניסטים בדרישה לשוויון זכויות לנשים, הצליח במידה רבה לשפר את מצב הנשים בתחומים רבים, המגזר של ההומו-לסבים יוצא לרחובות בתהלוכות מוחאה בהצלחה לא קטנה, מי ירים את הכפפה ויארגן את המגזר המקופח של זקנים-צעירים להלחם כדי לקבל את הכבוד המגיע למגזר. כבוד שנגזל על ידי 'הליברלים' הצבועים.

No comments: