יצירת הספר


לא שיערתי מה יקרה, כאשר לראשונה,
עטי את הנייר שרט, והתחלתי בכתיבה.
לא תיארתי לי כלל, שכך שרבוט תמים,
שלנייר שפכתי, בלי משים,
לספר יהפוך. לא, אותו מצב הרוח, אותי סחף
לסיים, לפני נפול עלי כמו תפוח, זה הספר הנוסף.

וכך היה. הרגשתי לי כותב בדרך זו, פתאום:
בסחרחורת צבעים מלווה בזיקוקים,
העלתה זו האלגוריה, עלי מסע מלא תהילה.
עלי נייר העליתי רעיונות עשרים,
וכשאלו נגמרו, נוספו לכתר עוד שלושים;
ואז, כמו רשפי זיקים העולים מתוך הארובה
כך הוכפלו שוב ושוב בקול נעצוצי השירה.
אבוי, חשבתי לי, אם כך תשריץ מהר,
את זאת אני עוזב, כי אם לא אזהר
תאכל מסה זו את הספר בו עסקתי בתחילה.

טוב אכן כתבתי, אך לא חשבתי אף לרגע
להראות למי את זה הספר לעולם
מצב הרוח בו הייתי, כותב בשצף ללא יגע,
לא עבור חבר, ובודאי לא עבור סתם אדם.
לא! לא! אין כאן שמץ כוונה להשביע רצון.
כל מה שכתבתי רק לעצמי, ולמגרה שבארון.

לא שרבטתי מתוך חוסר מעש ולא מתוך השעמום
בעונה מתה. לא התכוונתי. באמת! לא כיוונתי לכלום,
זאת לא כתבתי לשם היסח הדעת מצרותי
או מחשבות כהות אותן לגרש רציתי, ממחשבותיי

וכך בהנאה רבה, עלי נייר מניח מילה ועוד מילה
ורעיונותיי מיד מתגשמים בשחור עלי לבן
כי, עד מהרה מצאתי את השיטה:
למשוך כל רעיון שמבצבץ, עם עטי כמו קרס הננעץ בדג חמקן
ואותו מיד לקבע שישמר עד אין קץ. כך עד שהדפים המצטברים
גדשו באורך וברוחב את מסה זו אותה אתם לפניכם רואים.

רק לאחר ששמתי נקודה בגמר,
הראיתי זאת לכל השאר.
לשמוע אם יקטלו או בברכה יקבלו את זה הכתב.
היו שאמרו אותו לשמור, ואחרים אותו לגנוז
היו שדחקו להוציא לאור, ואחרים פסקו "לגמוז!"
יש בו טוב אחדים חשבו, אך אחרים, מכל וכל שללו.

כך אותי השאירו בספק, ומרוב דעות
כבר התחלתי לפקפק, איזו דרך לאמץ;
לבסוף חשבתי, אם הדעות כל כך סותרות
כתב זה אדפיס, וכך על הספקות בא הקץ.

כי, כך חשבתי , יש שזאת ירצו שיעשה
אם כי יש גם אלו שזו אינה דרכם
להוכיח מי צדק, ומי טועה
אפשר להחליט רק לאחר שהמעשה תם.
ועוד חשבתי, אילו פרסום אשלול
וכך רצון שכך רצו, אוכל כאן להשביע
אך עם זאת איני יודע, אם לא יכול
למנוע מאחרים הנאה להפיק. גם להם מגיע.

לאלו שאינם בעד פרסום נרחב
אומר רק זאת, נרתע אני מלהעליב
אך חבריכם רוב נחת ישבעו, 
לכן השעו משפט, עוד קט מעט

אם לא תרצו לקרוא, יעזבו
יש בשר אוהבים, יש רק עצם לגרום
כן, לאלו שייהנו אקל את החיים
וגם אני כך אתריס נגד האחרים

 "The Pilgrim's Progress"    John Bunyan

No comments: