קבלת הנרטיב של האחר

הטעות המסוכנת מכולן, היא קבלת הסיפור (הנרטיב) של 'האחר', והקבוצה שלו.
הסיפור של המתולוגיה היוונית על הספינה של אודיסאוס שחייבת לעבור ליד אי בו שוכנות הסירנות, מדגים את הסכנה בקבלת הנרטיב של 'האחר'. מלחים המקשיבים לקולות הסירנות המפתות, יאבדו את הרצון לחזור למולדת, לכן חייב היה אודיסיאוס לאטום את אוזניהם ולקשור אותם לתורן הספינה.
גם בימנו יש אנשים שמקבלים את הנרטיב של הקבוצה האחרת, עד כדי חבירה לקבוצה של 'האחר'. לפעמים זה מתחיל ברצון ללמוד על 'האחר', דבר חיוני כדי להבין אותו. לפעמים זה מהרצון להיות פתוח, סובלני ולקבל את 'האחר'.
כדי ללמוד או לקבל את 'האחר', חייבים להנמיך את הגנות התרבות שלנו, הקיימת כדי לבדל אותנו מקבוצות אחרות שעלולות להשפיע עלינו. הנמכת חומות התרבות, תוך התעלמות מהנרטיב שלנו, מאפשרת הבנה של הנרטיב 'האחר'.
הסכנה היא שכאשר מנמיכים את החומה התרבותית, מורידים הגנות, ובמקום ללמוד את האמת על 'האחר' לומדים את 'הנרטיב' שהוא מספר, וחושפים עצמנו למנגנון התרבותי המשוכלל שמשתמש בנרטיב כדי לספח אנשים לקבוצה האחרת. חשוב לדעת את 'נרטיב' של 'האחר', אך ורק אם זוכרים שזה סיפור שמסופר במטרה לאחד ולגבש את הקבוצה של 'האחר', להרחיק את השפעת קבוצות אחרות ובו זמנית להביא שלוות תודעה לכל פרט בקבוצה של 'האחר'. אדם המקורב לנרטיב של תרבות 'האחר' עלול להיות שבוי בקסמו 'ולהתגבש' בקבוצה היריבה.
חייבים גם לזכור שאין קשר הדוק בין 'נרטיב' למציאות האמתית. הנרטיב הוא מגמתי.
אנו עלולים לשכוח שאנו שייכים לקבוצה שונה, ושעלינו לחתור למולדת, ולא להיסחף לאי זר בעקבות קולן המפתה של הסירנות של הנרטיב השכן.
הנטייה של ליברלים מערביים לכיוון הנרטיב המוסלמי, פוגעת ביכולת השרידות של התרבות המערבית.
המוסלמים הוכיחו שהם מספיק מתוחכמים ובעלי ניסיון בהונאת 'האחר', כדי לדעת ללחוץ על הכפתורים הנכונים ולהפעיל את הממשל האמריקאי. הם לחצו על כפתור המסכנות, כפתור הפתיחות, ולא היססו ללחוץ על כפתור השנאה ליהודים שהוחדרה במערב במשך שנים רבות.
מהכיוון שלהם חומות התרבות המוסלמית גבוהות מספיק, כדי להקשות על הכלוא בתוכן, להחליף את הנרטיב המוסלמי בנרטיב המערבי.

No comments: